Yritystäsi ei ole olemassa ilman verkkosivuja

yrityksen verkkosivut

Olet ehkä kuullut sanottavan, että ilman verkkosivuja yritys ei ole olemassa ja saattanut ajatella, että onpas hölmö väite – minullahan on toimistotilat, asiakkaita ja tilitoimistokin lähettää raporttejani joka vuosineljännes.

Mistä tässä väitteessä sitten on kyse? Yrittäjänä, kuten muussakin elämässä, voi olla haaste katsoa omaa ympäristöään täysin ulkopuolisen silmin. Tässä yhteydessä voidaan puhua esimerkiksi SWOT-analyysin tekemisestä. Se, mitä voisimme nähdä voi olla pelottavaa ja voisi vaikuttaa inhottavalla tavalla ammatilliseen minäkuvaan. Me suomalaiset olemme järkeviä ihmisiä, emmekä usko hirveästi mihinkään, ennen kuin näemme lukuja tai tilastoja. Tästä en moittisi.

Mietitäänpä tuoreimpia tilastoja kuluttajien käyttäytymisestä; Suomessa on vajaa 4 miljoonaa internetin käyttäjää ja heistä 83 prosenttia aloittaa tuotteen tai palvelun etsimisen verkossa. Tuoreimman selvityksen mukaan digitalisaation tuomat mahdollisuudet otetaan kuitenkin tosissaan vain 12 prosentissa Pk-yrityksiä.

Lisäksi alle puolet yrityksistä tiedostavat saavansa uusia asiakkaita omien verkkosivujensa kautta, kun samalla 76:lle prosentille suomalaisia ensisijainen tiedonlähde on juuri yrityksen verkkosivut.

Prosenttiargumentteja riittäisi, mutta niitä voi olla tylsä lukea.

Palataanpa kysymykseen; mistä tässä on kyse? Verkkosivujen tärkeydessä on kyse kuluttajien käyttäytymisen muuttumisesta. Se on nykypäivää ja realismia, että kukaan ei enää etsi paikallista palveluntuottajaa Keltaisilta Sivuilta (uskokaa tai älkää; siitäkin on digiversio).

Tässä on aikalailla moderni kuluttajan käyttäytymismalli, kun kuluttaja etsii jotakin mihin laittaa rahojaan;

➢    haku verkossa ”sähkömies”

➢    vinkkejä sähkömiehen löytämisestä, kuten Suomi24

➢    haku ”sähkömies Helsinki” & mainoksen klikkaus

➢    vierailu kotisivuilla ja palvelun laadun arviointi

➢    muiden asiakastarinat

➢    keskustelu tutun kanssa

➢    palveluntuottajan valinta

Monopolivoimalla tarkoitetaan sitä, että voit kerätä markkinoilta korkeampia voittoja kuin tilanteessa, jossa markkinoilla olisi useampi kilpailija. Toisin sanoen alalla on enemmän tuotettasi tai palvelujasi kaipaavia asiakkaita, kuin niitä tarjoavia yrityksiä. Mihin tämä sitten liittyy?

Yli puolet yrityksistä eivät siis tiedosta sitä tosiasiaa, että kuluttajien ostopäätös alkaa netistä ja ainoastaan 12 prosenttia satsaa ’nettiläsnäoloon’ tosissaan. Tämä tarkoittaa sitä, että ne jotka sinne ovat uskaltautuneet mennä, nauttivat tällä hetkellä monopolivoitoista. Eli he hyötyvät sisään tulevista asiakkaista, eivätkä nämä asiakkaat tingi hinnasta.

Samalla se on vain sattuman kauppaa löytävätkö kuluttajat koskaan sitä yritystä, jolla ei ole verkkosivuja. He saattavat kuulla tutultaan tällaisesta yrityksestä, tai kohdata sen muuten sattumalta, mutta kannattaako asioita jättää sattuman varaan?

Luin 6.6.2017 Helsingin Sanomista, että Suomen Pk-sektorilla 35:llä prosentilla yrityksistä ei ole verkkosivuja lainkaan. Yrittäjämaailmassa heitä voisi kuvailla termillä digisyrjäytyneet. Mobiililaitteille optimoituja verkkosivuja puuttui jo yli 50:ltä prosentilta yrityksiä. Huolia ja murheita riittää.

Monilla aloilla nettiläsnäolo kuitenkin on yleistä ja kilpailu nettiliikenteestä on kovaa. Kuluttajilla on mahdollisuus vertailla lukuisia palveluntuottajia yhtäaikaisesti ja lukea arvosteluita. Tässä kohtaa haluat erottautua eduksesi.

Voisi sanoa, että nykykuluttaja on äärimmäisen laiska. Jos klikkauksia joutuu tekemään liian monta, menee hermot ja luovutetaan. Verkkosivuilta edellytetään selkeyttä, helppokäyttöisyyttä ja visualisuutta.

Jos sinulla on ollut aikeena perustaa verkkosivut yrityksellesi tai kehittää niitä, ota yhteyttä ja tehdään yhdessä niistä hyvät. Tulevassa blogikirjoituksessani tulen kertomaan hakukonemainonnan tärkeydestä nettiläsnäolossa ja verkkosivuja suunniteltaessa.

Tiedot perustuvat Fonectan ja Pk-yritysbarometrin 2017 tarjoamiin tietoihin.