Verkkokaupan myynnin kasvattaminen

verkkokaupan myynnin kasvattaminen

103 keinoa verkkokaupan myynnin kasvattamiseen

Ajateltiin, että olisi hauska kertoa muutamia meidän suosikkikeinoja verkkokaupan myynnin kasvattamiseen. No huomattiin, että aika moni muukin oli jo kertonut VAIN muutaman vinkin. Eli miksei saman tien kerrota vähän useampi. Tässä siis lista 103 vinkistä ja keinosta, joita itse hyödynnetään verkkokauppojen parissa touhutessa.

Jotta tähän saadaan hieman selkeyttä, niin jaetaan nämä vinkit vaikutustensa mukaan 4 eri kategoriaan:

  1. Kävijöiden määrä – Kuinka saada lisää uusia ja palautettua vanhoja verkkokauppaan?
  2. Konversioprosentin parantaminen – Kuinka konvertoidaan kävijät ostamaan?
  3. Keskimääräinen ostos – Kuinka kasvattaa sen suuruutta?
  4. Ostotiheys – Kuinka saada asiakkaat ostamaan nopeammin lisää?

Faktahan on se, että jos jonkin noista kategorioista onnistuu tuplaamaan muiden kategorioiden pysyessä vakiona, niin verkkokaupan myynti kaksinkertaistuu. Jos onnistuu tuplaamaan kaikki niin myynti on 16-kertainen. Siitä on hyvä ammentaa motivaatiota.

Tässä kohtaa vielä huomiona, että vinkit eivät ole missään muodossa paremmuusjärjestyksessä. On myös pitkälti verkkokaupasta kiinni, mikä toimii kenelläkin. Aloitetaan…

Verkkokaupan myynnin kasvattaminen hankkimalla lisää uusia kävijöitä – 28 keinoa

  1. Tee maksettua mainontaa Facebookissa täysin uusille kävijöille. Jatkuvat uudet kävijät ovat verkkokaupan elinehto. Facebook pikselin avulla mainoksia saa näytettyä vain kävijöille, jotka eivät ole aikaisemmin käyneet verkkokaupassa.
  2. Tee maksettua mainontaa Instagramissa täysin uusille kävijöille. Sama homma kuin facebookissa. Molemmat kanavat kannattaa testata ja ylläpitää mainontaa siellä missä se on edullisinta. Liikenteen laatu tulee toki huomioida myös.
  3. Harkitse maksettua mainontaa Youtubessa. Maksettua mainontaa YouTubessa kannattaa harkita silloin, jos hallusta löytyy jo valmiiksi laadukkaasti tehtyä videomateriaalia. Youtube mainosvideoiden näyttökerrat eivät ole erityisen kalliita, mutta jos ihmiset eivät päädy sivuillesi mainoksesta, ei niistä mitään iloakaan ole. Call-to-action videossa on tärkeä tekijä alentamaan klikkaushintoja.
  4. Tee hakusanamainontaa tuotteille, kategorioihin, etusivulle. Tee hakusanamainontaa siis käytännössä kaikkialle relevantteihin paikkoihin verkkokauppaan. Älä ylläpidä kuitenkaan sellaista, mikä ei toimi. Testaamalla ja optimoimalla löytää parhaimmat avainsanat ja järkevimmät kohteet mihin liikennettä kannattaa ohjata.
  5. Käytä Pinterestiä ja ohjaa liikennettä sieltä. Pinterest kasvaa kovaa vauhtia. Erityisesti Yhdysvalloissa. Suomessakin sillä on käyttäjänsä. Älä harkitse kuitenkaan tätä, ellet pysty toteuttamaan sen vaatimaa visuaalista panostusta.
  6. Ohjaa instagramin esittelytekstistä verkkokauppaan. Kerro Instagramin kuvauksessa arvolupauksesi tai mitä tahansa muuta, mikä linkittyy saumattomasti siihen ainokaiseen linkkiin mitä voit esillä pitää. Testaa ohjata eri paikkoihin ja katso mikä toimii parhaiten.
  7. Hakukoneoptimoi verkkokaupan tuotesivut. Mitä osuvammin ja tarkemmin tuotesivun sisältö kertoo myytävästä tuotteesta, sen paremmin se menestyy hakutuloksissa. Sen todennäköisemmin saat ilmaisia orgaanisia kävijöitä verkkokauppaan. Ja erittäin ostovalmiita!
  8. Hakukoneoptimoi verkkokaupan muutkin sivut. Sama edellä mainittu periaate pätee myös esim. kategoria-sivuihin.
  9. Tee avainsanatutkimus kauppasi kannalta tärkeimmille hakutermeille ja tuota blogisisältöä niille. Kun tiedät mistä kohderyhmäsi on kiinnostunut tarjoa heille juuri sitä sisältöä, mitä he haluavat kuluttaa. Orgaanisissa kävijöissä päästään taas uusille luvuille.
  10. Tee google displaymainontaa uusille kävijöille. Kun tarpeeksi kauan jaksaa optimoida, niin Display mainonnan saa yleensä erittäin halvaksi. Kerran olemme päässeet alle 0,10€ per klikkaus. Liikenteen laatu vaihtelee vahvasti, mutta retarget yleisöt kasvavat ainakin edullisesti.
  11. Tee sisältöä omalle Tube kanavallesi. Jos videotuotanto luonnistuu ja siihen on paloa kannattaa sitä tehdä. YouTube on yksi hakukone, joka tuottaa orgaanisia kävijöitä verkkokauppaan.
  12. Hanki linkkejä kauppaasi yhteistyökumppaneiltasi. Pyydä yhteistyökumppaniasi mainitsemaan sinut ja lisäämään linkkisi. Tämä nostaa hakukonearvoasi, sekä saattaa tuoda kävijöitä suoraan linkistäkin. Mutta, tämä kannattaa tehdä ainostaan relevanteissa yhteyksissä. Huijaamalla ei saa kuin vahinkoa aikaan omalle hakukonerankingille.
  13. Varmista että sivusi ovat Googlen indeksoimia. Indeksointi tarkoittaa, että hakukone on noteerannut sivusi olemassaolon ja on edes teoreettisesti valmis näyttämään sitä hakutuloksissa. Voit testata indeksoinnin tilan itse, se on helppoa. Kirjoita googlen hakukenttään: site:sinundomain (esim. site:markkinoinninmuurahainen.fi) ja saat hakutuloksiin ainoastaan kaikki omat sivusi, jotka ovat indeksoitu. Jos tässä kohtaa huomaat, että kaikki haluamasi sivut eivät löydy indeksistä, niin ymmärrät varmasti ettei se ole hyvä asia verkkokauppasi myynnin kasvattamisen kannalta.
  14. Tee vaikuttajamarkkinointia. Vaikuttajat ovat vahvoja mielipidevaikuttajia, joilla on suuret määrät seuraajia. Kaupallisen kumppanuuden kautta voit saada tuotteesi erittäin suuren massan eteen ja vaikutettua vahvasti brändimielikuvaasi. Kumppanuuksissa sovitusti voi olla taktisempia kulmia, joiden avulla vaikuttajan seuraajia aktiivisesti ohjataan verkkokauppasi suuntaan.
  15. Käytä Bing hakusanamainontaa. 95 % suomalaisista käyttää Googlea hakukoneena. Bing on toisiksi suurin hakukone.
  16. Kerro facebook ryhmissä uusista tuotteista. Helppo tapa kohdistaa viestisi juuri kohderyhmällesi.
  17. Sponsoroi vaikuttajia. Sponsoroinnin kautta saat näkyvyyttä brändillesi.
  18. Järjestä kilpailuja eri sosiaalisissa medioissa. Kilpailuiden avulla pääset uusien ihmisten silmille. Mitä parempi on palkinto, sen laajemmin kilpailusi saa tunnettuutta ja osallistujia.
  19. Tee radiomainos. Saavutat nopeasti samanaikaisesti suuren yleisön. Harkitsemisen arvoista ehkä vain yhdistettynä johonkin ajallisesti rajalliseen kampanjaan. Kohdentamisen kannalta ei tarkinta.
  20. Tee TV mainos. TV mainoksessa pääset myös kertaheitolla useiden silmien eteen. Lanseerausvaiheessa se voi olla perustelluinta. TV mainoksen huono puoli on koko projektin suuri hinta, joka syntyy mainospaikasta+mainosvideon tuotannosta.
  21. Mainosta lehdissä. Jos digitaalisissa kanavissa tarvitsee hengähdystaukoa. Lehtimainonnan tehokkuus on kuitenkin hankalasti mitattavissa. Yksi tapa on liittää lehtimainokseen etukoodi ja seurata koodin käyttöä verkkokaupassa.
  22. Mainosta eri verkkomedioissa kuten lehtien verkkosetit. Osta bannerimainontaa tai palstatilaa. Verkkomedian kohdalla digitaalisuus auttaa mittaamaan liikennettä tarkasti verrattuna perinteiseen mediaan.
  23. Googlen search consolen asentaminen. Search consolen avulla näet millä hakukyselyillä ihmiset päätyvät sivuillesi ja millä sijoilla näyt hakutuloksissa. Erinomainen työkalu päätöksenteon tueksi siinä, että mihin hakukoneoptimoinnin kannalta kannattaa panostaa.
  24. Google my business tilin kautta myös mapsissa näkyminen. Kerro lisää itsestäsi my business tilin kautta. Jos omistat kivijalkaliikkeen, viestit esim. aukioloaikasi helposti ja teet ohjauksen verkkokauppaasi niinä päivinä tai aikoina kun et ole auki.
  25. Ole aktiivinen LinkedIn:ssä, jos kohderyhmäsi on siellä. Puhu järkeviä tai mainosta jopa. LinkedIn maksetun mainonnan kannalta tosin kalleinta sorttia. Jos tuotteesi ovat kalliita, tämä ei ole välttämättä ongelma.
  26. Ole aktiivinen twitterissä, jos kohderyhmäsi on siellä. Osallistu puheenaiheisiin, jotka ovat relevantteja verkkokauppasi kannalta. Jos herätät kiinnostusta, eksyy joku varmasti sivuillesikin.
  27. Google trends työkalun avulla tiedät mikä trendaa. Käytä osana avainsanasuunnittelua.
  28. Tee uutiskirje swipe toisen yrityksen kanssa. Ohjatkaa kävijöitä ristiin toistenne verkkokauppoihin uutiskirjeistä. Molemmat hyötyvät ja pääsette uusien yleisöjen eteen. Valitkaa toisenne sen perusteella, että tuotteenne täydentävät toisiaan.

Kävijöiden palauttaminen verkkokauppaan – 10 ratkaisua

  1. Tee retarget mainontaa Facebookissa ja Instagramissa. Retarget mainonnan avulla palautat helpoiten ihmisiä verkkokauppaan ostoksille. Facebook pikselin avulla pystyt kohdistamaan mainoksia kävijöille, jotka ovat jo vierailleet verkkokaupassasi. Pikseli auttaa segmentoimaan kävijöitä myös niiden käyttäytymisen perusteella. Voit luoda siis erittäin tarkkoja yleisöjä ostoprosessin eri vaiheista, joille kohdistat mainontaa.
  2. Facebook pikselin asentaminen. Korvaamaton eväste, jota ilman verkkokaupan facebook mainonnasta ei kyllä tule yhtään mitään. Jos sinulla ei ole Facebook pikseliä, niin ota yhteyttä asennamme sen sinulle ilmaiseksi! (Lue aikaisempi blogi: 3 facebook pikselin hyötyä)
  3. Lähetä säännöllisesti uutiskirjettä. Mitä useammin lähetät sitä enemmän saat kävijöitä sivuillesi. Muista kuitenkin, että laadukas sisältö on määrää tärkeämpää.
  4. Optimoi sähköposteja. Optimoi niiden otsikkoja, sisältöjä ja CTA painikkeita. Kun jatkuvasti onnistut parantamaan sähköpostin avaajien määrää samalla nousee todennäköisyys, että useampi ihminen päätyy sähköpostista verkkokauppaasi.
  5. Tee display mainontaa retargettina. Ei helppoa saada kannattavaksi, mutta kunniallisen digimarkkinoijan velvollisuuksiin kuuluu testata sekin. Kannattaa panostaa spesifisyyteen. Yleismainonta tässä kohden yleensä pettää.
  6. Käytä dynaamisia retarget-mainoksia Facebookissa ja Displayssa. Näistä kuulee yleensä puhuttavan niinä ärsyttävinä mainoksina, jotka alkavat seuraamaan tietyn hotellin katsomisen seurauksena. Mutta, jos kävijä juuri on paljastanut mitä etsii ja on vailla, niin ilman taistelua ei kannata luopua.
  7. Luo kiinnostavaa sisältöä some-kanaviisi ja linkitä sivullesi. Kiinnostava sisältö ei ole osta-osta-osta henkistä sisältöä, vaan tarinaa, kuvia, videoita jostain aidosti kiinnostavasta. Harmi vain, että varsinkaan facebook ei näytä enää yritysten tekemiä postauksia kovinkaan useille seuraajille. Mutta, maksettua mainontaa siis peliin vaan.
  8. Kouluta asiakkaitasi tuotteisiinTarjoa arvoa tuovaa kouluttavaa materiaalia ilmaiseksi kohderyhmällesi. Ilmainen vetää aina puoleensa. Toimii myytäessä aineettomia tuotteita.
  9. Aloita viikottainen podcast. Käsittele aiheita, jotka kiinnostavat kohdeyleisöäsi. Podcastien kautta voit lisätä kiinnostavuuttasi ja vetää verkkokauppaasi ihmisiä.
  10. Kirjoita blogia. Jos blogisi on todella hyvä kävijäsi sitoutuvat siihen ja palaavat sen kautta aina sivustollesikin.

Verkkokaupan myynnin kasvattaminen konversioprosenttia parantamalla – 43 tapaa

  1. Tee tutkimuksia mitä asiakkaasi haluavat seuraavaksi. Markkinan ja tuotteen yhteensopivuus on lähtökohta kaikessa liiketoiminnassa. Mitä tarkemmin tiedät mitä markkinasi haluaa, sen paremmin pystyt siellä menestyä.
  2. Tee jokaisesta tuotteesta 360astetta tuotevideo. Tällöin ihmiset pystyvät selaamaan tuotetta jokaisesta suunnasta, jolloin ostaja saa siitä paremman käsityksen. Samalla pienentää riskiä palautuksille, kun ei myöskään tule yllätyksiä asiakkaalle tuotteen saapuessa kotiin.
  3. Tee jokaisesta tuotteesta tuote-esittelyvideo. Tee video, missä joku yrityksesi henkilökunnasta esittelee tuotetta sen oikeassa käyttöpaikassa tai käytössä.
  4. Tee tuotteista how-to-video. Jos tuotteella on ominaisuuksia, mitä kuluttajien tulisi tietää niin suosittelemme tekemään miten-käytän-tuotetta-videoita. Tärkeää erityisesti jos tuote ei ole arkinen, ja sen käyttäminen on monelle uutta. Jos tuotteella on monta käyttötarkoitusta, videoita voi olla samalle tuotteelle monia erilaisia.
  5. Testimoniaali videot asiakkailta. Jos asiakkaasi tekee testimoniaalivideon niin sehän on parasta “word-to-mouth” markkinointia mitä voi olla. Näin muut asiakkaat näkevät vilpittömän testimoniaalin asiakkaalta. Muista laittaa asiakastestimoniaali omille verkkosivuille tuotteen alapuolelle ja tuotteen konversioprosentti nousee.
  6. Chatti, tuo nykypäivän asiakkaiden vaatimus. Jos sinulla ei ole vielä chattiä niin kannattaa se ainakin hankkia vähäksi ajaksi. Kaikilla kysymyksillä mitä tulee, niin voi laajentaa UKK TAI FAQ sivuasi, sekä nostaa näitä asioita sosiaalisen median postauksissa. Näin saat parempaa asiakaspalvelua asiakkaillesi.
  7. Tarjoa takuuta esim 6kk takuu. Josset tarjoa tuotteillesi takuita, niin voit miettiä itse ostaisitko tuotteita kaupasta, joka ei tarjoa takuuta. Takuu on erittäin helppo tapa alentaa ostokynnystä uusille asiakkaille.
  8. Tarjoa rahat takaisin takuu. Alentaa ostokynnystä merkittävästä -> nostaa konversioprosenttia. Rahat takaisin takuu on reilu tapa viestiä asiakkaalle, että uskomme itsemme tuotteeseemme niin paljon, että olemme valmiita palauttamaan rahasi, jos et pidäkään siitä. Tässä kohden kannattaa toki aidosti itse uskoa tuotteeseensa, muuten saa käsitellä palautuksia paljon.
  9. Tarjoa tuotteen palautus yli lain vaadittavan 14päivän. Esim n. 30 päivää tai 60 päivää jos tuotetta ei ole käytetty. Lisää verkkokaupan luotettavuutta ja voi toimia kilpailuetuna, jos saman tuotteen myyjät eivät tarjoa samaa.
  10. Ilmaiset palautukset. Monet suurimmista verkkokaupoista tarjoavat jatkuvat ilmaiset palautukset. Se ei ole välttämätöntä, mutta jos sinulla ei ole ilmaista palautusta niin muista kertoa tästä asiakkaillesi näkyvästi. Me murkuilla suosittelemme ilmaista palautusta, koska silloin alennetaan ostokynnystä ja konversioprosentti nousee.
  11. Ilmaiset toimitukset. Jotkut tarjoavat ja jotkut eivät, kuitenkin tämä on hyvä tapa saada lisämyyntiä aikaiseksi. Murkkujen mukaan paras tapa on vaihtaa maksullinen toimitus sähköpostia vastaan. Näin saat uuden uutiskirjeen tilaajan ja sitä kautta pääset kertomaan yrityksenne tarinan monen sähköpostin avulla.
  12. Laita palautukset -sivu isosti näkyville ja tee siitä myyntivaltti. Jokainen asiakas pohtii mielessään, että miten palautukset hoidetaan jos siihen joudutaan. Jos ja kun kerrot siitä avoimesti, niin se nostaa ostavien asiakkaiden määrää. Tämä on resurssi, jolla erotut markkinoilla.
  13. Paranna kävijöiden käyttökokemusta. Jos Google Analytics kertoo välittömän poistumisprosentin olevan yli 30% niin jotain on pielessä. Lisäksi jos etusivusi latausaika on enemmän kuin 3 sekunttia niin jotain on pielessä. Tekemällä selauksesta nopeampaa saat enemmän ihmisiä selailemaan tuotteita ja sitä kautta viettämään enemmän aikaa verkkosivustolla. Lopputuloksena useampi heistä useampi pääsee ostoon asti.
  14. Laita heat map työkalu tuotesivuille ja konversio-optimoi tuotesivujasi. Tämä on erittäin hyvä työkalu, koska näet miten ihmiset käyttäytyvät tuotesivuillasi. Kun tiedät miten hiiri liikkuu tuotesivulla, niin pystyt tehdä johtopäätöksiä mikä heitä mietityttää tai miksi he eivät osta tuotteita. Minkä kuvan kohdalla esim. selaus lakkaa ja tapahtuu poistuminen?
  15. Älä pakota ihmisiä rekisteröitymään. Tämä on naurettavin virhe minkä voit tehdä verkkokaupassasi. Miksi ihmisten tulisi pakottamalla rekisteröityä verkkokauppaasi? Anna ihmisten tehdä ostoja ilman sitoutumista ja keksi miten saat ihmiset sitoutumaan jo ennen tätä. tai..
  16. Pyydä ostajia rekisteröitymään vasta oston jälkeen. Tätä et varmasti tullut ajatelleeksi. Mitä mieltä itse olet, voisiko toimia?
  17. Ota pois kääntyvät sliderit etusivulta. Monesti slaiderit myös menevät liian nopeasti ohi jolloin et näe kaikkea tekstiä ja kuvaa mitä yrityksellä on tarjota. Lisäksi jos kerrot 4 eri asian sijasta yhden erittäin hyvän asian, niin saat ihmiset todennäköisimmin eteenpäin ostamisessa. Lisäksi sivut ovat nopeammat ilman slaideria ja käyttökokemussivustolla on parempi.
  18. Tee etusivusta alle 1mb kokoinen. Parantaa suoraan käyttökokemusta ja konversioprosenttia. Yksi iso osa miksi konversioprosentti tai myynti ei kulje on se, että sivustosi on auttamatta aivan liian iso. Sen lisäksi verkkokauppasi serverit todennäköisesti alisuoriutuvat. Liian isot kuvat pilaavat hyvän etusivun ja ihmiset kaikkoavat. Etusivun tulisi latautua alle 3 sekunnissa.
  19. Lisää hakusanamainontaan uudelleenmarkkinointiluettelo. Tiedätkö miten se tehdään? Ota yhteyttä niin teemme sen sinulle ilmaiseksi. Hakusanamainonnan uudelleenmarkkinointilistan avulla pystyt korottamaan mainostesi hintatarjouksiasi jo sivustollasi käyneillä. Tämä vaikuttaa suoraan hakusanamainonnan konversioprosentin parantumiseen.
  20. Luo kategoria = tarjoukset. Osa kävijöistä on valmis ostamaan vasta kun saavat jotain todella halvalla. Ensimmäinen osto on kuitenkin tärkeää saada keinolla millä hyvänsä.
  21. Luo eri kategorioita tarpeiden mukaan. Tuotteiden kategorisointi helpottaa verkkokaupassa navigointia ja parantaa käyttäjäkokemusta. Surkeinta on karkoittaa ostaja vain siksi, että hän ei löydy etsimäänsä.
  22. Tuotereferenssit kuvien kanssa asiakkaista. Toimii sosiaalisena todisteena tuotteen toimivuudesta ja helpottaa ostamista.
  23. Tuotereferenssit videoiden kera asiakkaista. Sama kuin edellinen, mutta videot ovat aina parempi kuin mikään muu sisältömuoto.
  24. Luo niukkuuden tuntua rajoittamalla määrää tai tarjouksen aikaa. Eli vaikuta ostajan tunteeseen siitä, että hän saattaa jäädä paitsi kokonaan. Nopeuttaa päätöksenteköä, kun tuote tai tarjous ei ole ikuisesti saatavilla.
  25. Poista ylänavigaation menu kassa-sivulla. Kassa-sivulla on yksi ainoa tehtävä. Saada osto viimeisteltyä.
  26. Luo tarjous uusille asiakkaille. Esimerkiksi alhaisemmasta ostostasosta, joka oikeuttaa ilmaiseen toimitukseen pienemmällä ostosummalla kuin tavallisesti verkkokaupassa.
  27. Kerro nopeista toimituksista. Jos et toimita alle 5 päivässä niin keksi jotakin miten saat tehtyä toimitukset nopeammin. Ihmiset odottavat nopeaa toimitusta nykyään. Eri verkkokauppojen vertaillessa asiakas saattaa valita juuri sen, joka pystyy toimittaa nopeimmin.
  28. Kerää jonotuslistaa. Jos tuotteesi on lopussa, mutta sitä on tulossa lisää myöhemmin niin anna ihmisten jättää sähköposti talteen ja kerro heille kun tuotetta on lisää.
  29. Luo parempi arvolupaus heti etusivulle. Jos et pysty heti sanomaan mikä verkkokauppasi arvolupaus on, niin korjaa asia nopeasti. Kiteytä kävijöillesi se, että miten tuotteesi uniikilla tavalla ratkaisee heidän tarpeet tai toiveet.
  30. Kehota ihmisiä oston jälkeen arvostelemaan tuote. Arvostelu voi olla kirjoitettu tai videona sosiaalisessa mediassa. Voit myös pyytää arvostelun sähköpostiin, jotain pientä etua vastaan ja lisätä sen verkkokauppaan.
  31. Optimoi verkkokauppasi mobiilille. Selkeä juttu. Yli 50 % liikenteestä on mobiilia.
  32. ÄLÄ KÄYTÄ LIIAN ISOJA KUVIA! Kuvat pitää olla alle 300kt, mieluiten vielä pienempiä. Mitä pienempiä sen parempi, sanotaan näin. Turha hidastaa verkkokauppaa ja karkoittaa ihmisiä pois sieltä vain koska latautuminen on kankeaa.
  33. Tee tuotekuvauksista houkuttelevia, myyviä ja osuvia. Mitä paremmin tuote on kuvailtu ostajan perspektiivin kannalta, sitä helpompi se on ostaakin. Pelkkä listaus tuotteen ominaisuuksista ei ole kävijöiden suosikkisisältöä.
  34. Käytä mahdollisimman hyviä kuvia tuotteesta. Koska tuotetta ei voi fyysisesti nähdä, on ostopäätöksestä valtava osa kiinni tuotekuvista. Niihin on syytä panostaa.
  35. Laita useita kuvia ja eri suunnista. Kuvia tulee olla sen verran, että se on päivänselvää mitä on ostamassa.
  36. Tee uutiskirjeen tilaajille ennen ostoa – meilisarja-automaatio. Sähköpostin avulla saat kontaktipisteitä lisättyä ja kerrottua yrityksen tarinan potentiaaliselle uudelle asiakkaalle. Se on myös erittäin kustannustehokas tapa siihen. Ennen ostoa – meilisarja voi olla niin pitkä kuin laadukasta sisältöä vain riittää.
  37. Tee ostoskorin hylkäys – meiliautomaatiosarjat. Jokainen pelastettu ostoskori on plussaa. Muistuttamisen lisäksi tähän automaatiosarjaan kannattaa lisätä arvoa luovaa sisältöä.
  38. Tee selaukseen perustuvia automaatioita. Suosittele tuotteita sen mukaan, miten kävijä on käyttäytynyt verkkokaupassa. Jos tiedetään miten ostajien polku menee verkkokaupassa, niin selaukseen perustuvilla automaatioilla saadaan keskeytyneet polut jatkumaan.
  39. Hyödynnä alennusportaita meiliautomaatiosarjoissa. Toimii sekä ennen ostoa- automaatioissa ja ostoskorin hylkäys-automaatiossa. Jos kävijät nimittäin eivät muuten osta, niin ostakoon sitten edes alennuksella.
  40. Tarjoa low-dollar offeria, jolla teet asiakkaan. Tärkeintä on tässäkin saada vain uusi asiakas. Kerran ostanut on helpompi saada ostamaan uudestaan. Samalla uusi asiakas paljastaa oman kiinnostuksen kohteensa. Muusikko saattaa ostaa kieliä ennen uutta soitinta ja urheilija palloja ennen uutta mailaa.
  41. Optimoi laskeutumissivuja, joilla parannat uutiskirjeen tilaajien määrää. Sähköpostimarkkinoinnin kautta sivuille tulleiden konversioprosentti on yleensä kärkipäätä eri kanavien vertailussa. Uutiskirjeen tilaajien määrän halutaan siis olevan tietenkin mahdollisimman iso.
  42. Käytä pop up ikkunoita exitissä. Älä päästä kävijöitä poistumaan liian helposti sivuiltasi. Kun kävijä vie hiiren selaimen osoiteriville, voidaan aktivoida exit pop-up, joka kehottaakin vielä jäämään verkkokauppaan. Yleensä tässä kohtaa on tarjottava jokin etu, että pop-upista saadaan toimiva. Ilmainen toimitus -koodi sähköpostia vastaan on toimiva klassikko.
  43. Site Search – työkalu. Verkkokaupassasi on pakko olla jokin hakutyökalu, jos tuotteita on myynnissä yli selattavan määrän. Omalla haulla on tutkitusti suora vaikutus verkkokaupan konversioprosenttiin.

Keskimääräisen ostoksen kasvattaminen – 9 vinkkiä

  1. Tarjoa tuotebundleja ostoksen yhteydessä. Tee houkuttelevammaksi ostaa suoraan hieman kalliimmalla tuotepaketti, josta asiakas kokee kuitenkin saavansa enemmän arvoa, kuin mitä hinnan nousu on.
  2. Tarjoa välitöntä uppsellia ostoksen jälkeen – kiitossivulla tai meilillä. Kiitä ostoksesta välittömästi ja anna ainutkertainen tarjous, jonka voi hyödyntää vain välittömästi.
  3. Tarjoa supertuotetta suurimmalle fanille. Perustuotteiden lisäksi pidä valikoimassa supertuotteita. Joku on kuitenkin valmis ostamaan sen kalleimman ja parhaan.
  4. Nosta ilmaisen toimituksen rajaa houkutuksen lisäämiseksi. Saat keskiostosta hinattua ylöspäin kun asetat ilmaisen toimituksen rajan keskiostoksen yläpuolelle. Voit kokeilla nostaa ilmaisen toimituksen rajaa asteittain, ja katsoa missä vaiheessa sen vaikutus on parhaimmillaan.
  5. Tarjoa ilmaisia lahjoja uusilla ostostasoilla. Psykologinen myyntikeino saada asiakkaat kasvattamaan ostoskorin suuruutta. Itse menetät lahjatuotteiden omakustannusarvon vain, siinä missä asiakas kokee saavan lahjatuotteen myyntihinnan edestä etua.
  6. Myy kalliimpia tuotteita. Kehitä verkkokaupan tuoteportfoliota arvokkaampaan suuntaan. Vaikutuksen toki pitää ylettää myös katteisiin asti.
  7. Myy tuotepaketteja. Niputa tuotteita paketteihin, jossa päätuote myydään alennuksella ja komplementtituotteilla tehdään kate.
  8. Esittele arvokkaimpia tuotteitasi eri sisällöissä. Tee arvokkaimmista tuotteistasi niitä houkuttelevampia ja nosta niitä esille.
  9. Lisää tuotteisiisi jokin lisämaksullinen hyödyllinen palvelu. Jos mahdollista, niin liitä fyysiseen tuotteeseen jokin maksullinen lisäpalvelu. Tällaisia voi olla esimerkiksi kotiinkuljetus- tai asennuspalvelut. Osa ihmisistä on valmis maksamaan aina näistä.

Uusintaostojen välisen ajan lyhentäminen – 13 kikkaa

  1. Selvitä ostojen välinen aika. Tutki Google Analyticsista kuinka monen päivän välein ihmiset tekevät ostoja ja mainosta tätä aikaisemmin heille, jotta saat ostojen välistä aikaa lyhennettyä. Ostojen välisen ajan saat seuraavilla laskutoimituksilla: Tilausten määrä (365 päivän ajalta) / Uniikkien asiakkaiden määrä (365 päivän ajalta) = Ostotiheys. Sen jälkeen laske: 365 / ostotiheys = Ostojen välinen aika.
  2. Luo tuotteistasi uusi kategoria “uutuudet”. Kerran ostanut asiakkaasi on todennäköisimmin kiinnostunut uutuuksistasi, kuin jo ennalta tietämistään tuotteistasi. Tee mahdollisimman helppoa uutuuksien löytämisestä.
  3. Palkitse lojaaleja asiakkaita joillakin eduilla. Perusta vaikka kanta-asiakasklubi, jolla estät parhaimpia asiakkaitasi ajautumasta kilpailijoidesi luokse.
  4. Mikä on tuotteesi elinkaari, 3kk? Ilmoita tuotteen ostajille, että voisi olla uusi aika ostaa sama tuote jos hän on pitänyt siitä. Toimii kulutustuotteilla hyvin, jos tiedossa on aika kauan tuotteen kuluttaminen kestää.
  5. Tee win back -meilikampanja. Ennen kuin keskimääräisen ostosvälin aika lähestyy. Tässä kampanjassa asiakas yritetään saada takaisin ostoksille meilikampanjan avulla. Voi hyödyntää alennusportaita.
  6. Tee aikaisemman oston perusteella automaattisia suosituksia. Kun tiedät mistä asiakas on kiinnostunut, voit suositella hänelle muita kiinnostavia tuotteita. Suositus voi olla komplementti, esimerkiksi ydintuotteeseen kuuluva kuluva osa tai uusi lisävaruste. Suositus voi olla myös ristiinmyyntiä johonkin toiseen kategoriaan.
  7. Ole jo-ostaneiden esillä monikanavaisesti laadukkailla arvoaluovilla sisällöillä. Eli älä unohda ostajiasi. Tarjoa heille kulutettavaa sisältöä, eikä pelkkää “osta-osta-osta” viestiä. Kun rakennat ja syvennät suhdettasi asiakkaisiin, on todennäköisempää he haluavat nopeammin ostaa sinulta enemmän.
  8. Ensimmäisen oston jälkeinen – meilisarja. Perusasia, mikä erittäin monelta verkkokaupalta puuttuu. Ensimmäisen oston jälkeen on paras mahdollisuus luoda suhdetta ostajan kanssa. Nämä ovat myös niitä meilejä, joita avataan parhaalla prosentilla. Kun asiakas odottaa tuotetta saapuvaksi saat hyvin aikaa tehdäksesi itsesi tutuksi ja nostaa asiakkaan intoa. Voit ajoittaa meilejä myös samalle ajankohdalle kun lähetys on saapuva, jolloin voit sisällöllä tukea fyysisen tuotteen saamisen kokemusta.
  9. Säännölliset uutiskirjeet jo-ostaneille. Kerro asiakkaillesi uusista tarjouksista, tuote-vinkeistä ja muista kiinnostavista uutisistä.
  10. Henkilökohtaiset viestit. Lähetä parhaille asiakkaillesi henkilökohtainen viesti, jossa kiität heitä. Samalla voit huomioida heitä jollain pienellä edulla, joka rohkaisee taas uuteen ostoon.
  11. Salamamyynti – kampanjat. Yllätä asiakkaasi kampanjalla, joka on vaikka käynnissä vain muutaman tunnin. Kampanja voi perustua alennuskoodiin, tai jonkin niukan tuotteen varaamisoikeuteen.
  12. Paranna asiakastyytyväisyyttä. Parantunut asiakastyytyväisyys johtaa parempaan uskollisuuteen. Suhtaudu jokaiseen reklamaatioon vakavasti ja yritä hyvällä palvelulla kääntää ne eduksesi. Opi virheistä ja pyri korjaamaan epäkohdat pysyvästi.
  13. Tee shoppailusta koukuttavaa. Kehitä esimerkiksi ostoista palkitseva pistejärjestelmä. Anna asiakkaille pisteitä ostojen perusteella, jotka oikeuttavat palkintoihin matkan varrella.

 

Siinä oli tämänkertaiset vinkit. Hienoa jos jaksoit lukea kaikki. Monta mainitsemisen arvoista jäi varmasti sanomatta, ja muutama kehnompi ehkä lipsahti joukkoon. Mutta, jokatapauksessa jos näistä vinkeistä kokeilee edes 20 % niin on varma, että verkkokaupan myynnin kasvattaminen tapahtuu.

Jos verkkokaupan myynnin kasvattaminen on suuri tavoitteesi tällä hetkellä, niin tutustu tuotteistamaamme verkkokaupan markkinoinnin automaation!