Tunteisiin meni ja ajattelin avautua

Tunteisiin meni ja ajattelin avautua

 

Taas tuli eteen keissi, missä meidän potentiaaliselle asiakkaalle on myyty hakusanamainontaa yhden yrityksen puolesta ja toisen yrityksen puolesta Google Ads uudelleenmarkkinointia Youtubessa ja display-verkostossa. Tässä ei sinänsä olisi mitään vikaa, jos asiakkaan verkkosivut olisivat EDES VÄHÄNKÄÄN hyvässä kunnossa, mutta verkkosivut ovat “itse tehdyt”, suomeksi siis todella surkeat kaikin tavoin. Sanoin tämän myös asiakkaalle suoraan. Tämän tyyppisiä keissejä tulee vastaan vähän väliä.

Ja silti, kanssamarkkinoijat myymällä myyvät markkinointipalveluita välittämättä siitä, miten ja mitä markkinoinnilla ja mainonnalla yritetään saada aikaiseksi. Miksi markkinoida jos lähtötilanne on, että edes tuloksia on mahdoton seurata. Hyvä edes, että verkkosivustolla on Analytics -koodi, jolla pystyy seuraamaan vähäistä liikennettä. Puhumattakaan kaikesta muusta mikä liittyy markkinoinnin aloittamiseen ja sen kannattavuuteen.

Kun firmat myy omia markkinointipalveluitaan yrityksille, joilla on selvästi oma pesä aivan hukassa eli verkkosivut on pielessä niin eihän siitä nyt tule saatana mitään. Pitäisi nyt edes sen verran olla pokkaa sanoa asiakkaalle, että “Hei, nyt on sellainen tilanne, ettei me voida auttaa sua, sillä sun verkkosivut eivät ole kondiksessa. Itse asiassa ne on välttämätöntä uudistaa. Ne pitää uusia meidän toimesta tai jonkun muun toimesta ennen kuin voimme aloittaa liikenteen ohjaamisen verkkosivuille.”

Kun ohjataan liikennettä surkeille verkkosivuille niin se on pelkästään hukkaan heitettyä rahaa ja aikaa molemmilta osapuolilta. Samalla kustaan koko alan nilkoille kun tehdään markkinointia, joka ei voi missään tapauksessa, siis ei missään tapauksessa tuottaa mitään tuloksia millään tavalla.

Kun asiakas on tehny sopparin ja ei pääse siitä eroon mitenkään kokoajan hukaten rahaa niin yllättäen hänelle tulee fiilis, että digimarkkinointi on aivan paskaa eikä se tuota mitään ja kaikki markkinointilafkat ovat samanlaisia. Näin kusemalla nilkoille alan maine sen kun paranee.

Itse ainakin välitän myös asiakkaiden liiketoiminnasta ja ennen kuin me lähdetään rakentamaan yhteistyötä asiakkaan kanssa niin pystymme sanomaan rehellisesti asiakkaalle, jos asiakkaan sivut ovat aivan surkeat.

Jos asiakkaan verkkosivut ovat surkeat niin silloin ei aloiteta mitään markkinointia vaan laitetaan ekana oma pesä kondikseen. Jos asiakas ei kykene menestymään nykyisillä sivuilla niin ihan helvetin turhaa on alkaa tekee minkäänlaista markkinointia.

Nyt niskasta kiinni, välittäkää asiakkaista enemmän niin saadaan parempaan duunia tehtyä.

 

Terveisin,

Konsta Pohjamo