5 ehdotonta mahdollisuutta hyödyntää hakusanamainontaa

hakusanamainonta

Hakusanamainonta ratkaisuna moneen ongelmaan

Hakusanamainontaa pystyy hyödyntämään erilaisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Tässä blogissa käydään läpi 5 erilaista tilannetta, joissa hakusanamainonta tarjoaa omanlaisen hyötynäkökulmansa. Hakusanamainonnasta kannattaa ottaa hyöty irti, koska sen avulla tavoitat helposti yrityksesi potentiaalisimpia asiakkaita. Hakusanamainonta on osa Google Ads markkinointia, mihin kuuluu myös display-mainonta sekä youtube-mainonta.

1 Paikallisen liiketoiminnan hakusanamainonta

Aloitetaan yksinkertaisimmasta. Jos ihmiset eivät löydä luoksesi, kerro heille aktiivisemmin missä olet. Jos myyt palveluita tasan tietylle alueelle tai yhdestä pisteestä niin loogista on hakusanamainostaa palveluasi tällä alueella. Sama pätee tavaroiden myyntiin kivijalkakaupasta. Jos asiakkaiden on löydettävä luoksesi, niin kerro heille mistä sinut löytää. Kilpailu on otettava huomioon suunniteltaessa hakusanamainontaa. Isossa kaupungissa kilpailet asiakkaista varmasti muiden tarjoajien kanssa. Tällöin kannattaa miettiä oletko paikallinen koko kaupungissa vai paikallinen esimerkiksi vain tietyssä kaupunginosassa. Pyri rajoittamaan mainosten näkyminen siis vain heille keille voit oikeasti tarjota.

2 mainostaminen täsmällisiä hakuja varten

Mainosta spesifisti sitä mitä myyt. Koskee erityisesti verkkokaupan markkinointia. Jos myyt saippuaa verkkokaupasta, kerro siitä ihmisille ketkä etsivät saippuaa. Jos olet parturi, kerro siitä ihmisille ketkä etsivät parturia. Mitä spesifimmin mainostat tuotteitasi, sitä parempia tuloksia saat todennäköisesti. Mikäli ihmisten tekemät hakumäärät ovat pieniä tai olemattomia kaikista villeimmille tuotteillesi, voit myös harkita kokonaisen tuotekategorian hakusanamainostamista.

3 Hakusanamainonta ensiapuna, kun ihmiset eivät löydä verkkosivuillesi

Google järjestää hakutulokset eri sivustojen maineen ja osuvuuden perusteella. Jos et saa sivustollesi orgaanista liikennettä ollenkaan, tähän kannattaa varmasti reagoida monellakin tapaa. Hakusanamainonta toimii kuitenkin ensiapuna, ennen kuin hakukoneoptimointi- tai sisällöntuotantoprojekti täytyisi aloittaa tilanteen korjaamiseksi. Sivustosi hakusanamainostaminen kannattaa myös silloin, jos olet juuri avannut uuden sivuston. Google ei nosta sivustoasi korkeille sijoille täsmällisilläkään hakutermeillä, sillä sivustolla ei ole taustalla vielä minkäänlaista suosiota.

4 Kilpailijasi mainostavat sinut suohon hakutuloksissa

Hakusanamainostaminen itsessään ei ole kilpailuetu. Mutta sen puuttumisella voit jäädä alakynteen. Jos kilpailijasi nappaavat mainoksillaan suurimman osan verkon liikenteestä, jää sinulle tietenkin vähemmän potentiaalisia asiakkaita. Pyri voiman tasapainoon ja hakusanamainosta kilpailijoidesi rinnalla. Kerro mainoksessasi todellisista kilpailueduistasi ja voita osuutesi verkkoliikenteestä.

5 Uuden brändin lanseeraaminen

Uudesta ei tiedetä, siitä on kerrottava. Hakusanamainonta ei ole paras väylä lähteä tavoittamaan tunnettuutta, mutta silläkin on roolinsa. Uutta brändiä voi mainostaa kilpailijoiden seassa. Samaan aihepiiriin kuuluvilla brändeillä on jo hakuliikennettä, ja oman mainoksen voi asettaa näkymään näillä hakutermeillä. Tätä kannattaa kuitenkin hyödyntää harkiten ja seurata mainonnan kustannuksia. Kilpailijoiden hakusanoilla mainostaminen tehokkuuden näkökulmasta on hyvin tilannekohtaista.

Lisää luettavaa markkinoinnista