3 Facebook-pikselin hyötyä verkkokauppiaille

facebook-pikseli

Facebook-pikselin 3 suurinta hyötyä verkkokauppiaille

Aluksi, mikä on Facebook-pikseli?

Facebook-pikseli on koodin pätkä, samanlainen kuin Google analytics seurantakoodi, joka laitetaan verkkokaupan header-osioon. Verkkokaupan markkinoinnin kannalta facebook-pikseli on välttämätön. Facebook-pikseli toimii siten, että pikseli liittyy sivuvierailijan käyttäjätunnukseen evästeen avulla. Käyttäjätunnus ja pikseli ovat yhteydessä seuraavat 180 päivää edellisestä käynnistä. Ennenkaikkea, Facebook-pikseli helpottaa saamaan enemmän kauppaa ja liidejä.

Facebook-pikselin avulla pystyt esimerkiksi seuraamaan mainosten ja verkkokaupan konversioita, optimoimaan mainontaa kerätyn datan avulla, tehdä kohderyhmäyleisöjä sivuvierailijoiden käyttäytymisen perusteella ja tehdä uudelleenmarkkinointia verkkokaupan kävijöille, jotka ovat hylänneet ostoskorin. Pystyt myös kohdistamaan mainontaa Facebookissa pelkästään jo ostaneille ihmisille.

Tässä on kolme isoa hyötyä Facebook-pikselistä

1. Facebook-pikselin laitteiden ylittävä seuranta

Kun verkkokaupan vierailija tulee työpäivän aikana verkkokauppaasi, hän käy selailemassa kiinnostavia tuotteita. Lisäksi selailee muutamaa tuotetta tarkemmin ja käy näiden tuotteiden tuote-sivulla.

Pikselin avulla saat hänen Facebook-tilin kiinni uudelleenmarkkinoinnilla myös muissa päätelaitteissa. Eli voit myöhemmin samana päivänä näyttää tuotemainokset puhelimessa tai tabletissa, mikäli verkkokaupan vierailija käyttää näillä päätelaitteilla myös Facebookkia. Yhä useampi käyttäjä käyttää montaa päätelaitetta viettäessään aikaan Facebookissa. Jos tiedät, millä päätelaitteilla asiakkaasi tekevät eniten tilauksia niin kannattaa näyttää uudelleenmarkkinoinnin mainoksia tälle laitteelle.

Kuinkakohan monella ihmisellä on yhdessä välilehdessä auki Facebook kun toisella välilehdellä selaillaan jotain muuta? Itse ainakin kuulun tähän ryhmään.

2. Facebook-pikselin avulla rakennat ja määrittelet erilaisia kohderyhmiä

Sinulla on verkkokauppa, jossa myyt tuotteita niin koirien kuin kissojen omistajille. Facebookista pystyt rakentaa omat kohderyhmät niin koiraista kiinnostuneille kuin kissoista kiinnostuneille.

Ensimmäisessä kohderyhmässä on vain koirista kiinnostuneet ihmiset ja toisessa on vain kissoista kiinnostuneet ihmiset. Näin pystyt luomaan hyvin kohdennettuja mainoksia, jotka näkyvät vain omalle kohderyhmälle. Harva kissoista kiinnostunut ihminen haluaa nähdä tarvikkeita, jotka ovat suunnattu koirista kiinnostuneille.

Tässä tehdään olettamus, että hyvin suuri osa ihmisistä, jotka ovat kiinnostuneet kissoista ovat myös kissojen omistajia. Voit jakaa vielä koirien omistajat sukupuolen mukaan ja näyttää naisille mainoksissa vain kuvia, missä on nainen ja koira. Saman voit tehdä myös miesten suhteen. Sitten toistat vain saman kissoista kiinnostuneille niin saat hyvin kohdennettua mainontaa. 

Mitä enemmän kuva ja teksti puhuttelee kohderyhmää niin sitä paremmin mainokset resonoivat kohderyhmän kanssa ja saat parempia tuloksia aikaiseksi. Pikselin avulla saat dataa miten mainokset toimivat ja pystyt tehdä muutoksia mainontaan.

Kun koirista kiinnostunut ihminen klikkaa mainosta ja tulee verkkosivuille niin voimme tehdä hänelle uudelleenmarkkinointi -kampanjan. Esimerksiksi tämä henkilö on lisännyt tuotteen ostoskoriin, mutta ei tehnyt ostoa.

Kun pikseli on asennettu verkkosivuille niin voimme laittaa sivustovierailijalle mainoksia Facebookissa juuri kyseisestä tuotteesta ja kertoa myös, jos hän tilaa uutiskirjeen niin hän saa ilmaisen toimituksen. Näin voimme saada enemmän myyntiä verkkokauppaan. Pikseli mahdollistaa mainosten tekemisen sivustovierailijoille 180 päivän ajan edellisestä käynnistä verkkokaupassa.

Ja tässä tulee viimeinen iso asia…

3. Facebook-pikselin samankaltaisuuteen perustuva kohderyhmä

Esimerkiksi sinun verkkokaupassasi on ollut viime kuussa 200 ostavaa asiakasta. Nämä kaikki ovat rekisteröityneet myös Facebook-pikseliin. Nyt voit tehdä näiden 200 jo ostaneen asiakkaan perusteella oman kohderyhmän.

Facebook siis analysoi kokonaan 200 ihmisten tiedot Facebookissa. Näitä tietoja ovat mm. Tykkäykset, kommentit, jakamiset, videoiden katselut, ikä, sukupuoli, työ, kaupunki missä asuu, kaverit, jne jne jne. näitä on kymmeniä eri tapoja, miten Facebook analysoi ostajat.

Näiden tietojen perusteella Facebook luo kohderyhmän, joka vastaa mahdollisimman hyvin näitä 200 ostajaa. Voit itse määrittää kohderyhmän koon, joka on 10k-120k välillä

Tämä on erittäin hyvä tapa saada lisää kiinnostuneita ihmisiä tutustumaan omaan verkkokauppaasi. Mikäli, he klikkaavat mainosta niin heidät saadaan uudelleenmarkkinoinnin piiriin seuraavan 180 päivän ajaksi. Uudelleenmarkkinointiyleisön koko on myös yksi erittäin tärkeä ja verkkokaupan terveydestä kertova KPI-luku.

Tässä vielä nopea ja simppeli Facebook-pikselin mahdollistama strategia, joka kasvattaa verkkokauppasi myyntiä heti!

  1. Asenna Facebook pikseli verkkokauppasi header-osioon
  2. Luo kohderyhmä kaikista ketkä ovat lisänneet tuotteen ostoskoriin 7 päivän sisällä
  3. Tee tälle kohderyhmälle karuselli-mainos, jossa on verkkokauppasi myydyimmät 7 tuotetta ja laita budjetiksi 5€ päivässä.
  4. Katso kun myyntisi nousee.

Verkkokauppias, saatko tällä hetkellä kaiken potentiaalin irti Facebook markkinoinnista? Onko facebook-pikseli edes asennettu verkkokauppaasi?

Me Markkinoinnin Muurahaiset olemme auttaneet monia verkkokauppoja saamaan enemmän irti Facebookista. Oikein tehtynä mainonta Facebookissa on erittäin tuottoisaa ja saat kauppasi myyntiä nostettua hyvinkin nopealla aikavälillä.

Jos sinulla on haasteita myynnin nostamisessa, niin lue blogi-kirjoituksemme: verkkokaupan myynnin kasvattaminen.

Tai tilaa meidän ilmainen markkinoinnin analyysi, jossa kerromme, miten voit kasvattaa myyntiäsi nopeammin!

Onko Facebook-pikseli asennettuna verkkokauppaasi header-osioon? Lupaamme asentaa JOKAISELLE verkkokauppiaalle Facebook-pikselin ilmaiseksi! Jätä alla olevaan lomakkeeseen tiedot niin olemme sinun yhteydessä!

Lisää tietoa Facebook-pikselistä FB:n omilla sivuilla: https://www.facebook.com/business/learn/facebook-ads-pixel